Titel
|
Auteur
|
Leesniveau
|
1ste
druk
|
Gelezen
druk
|
Het
diner
|
Herman Koch
|
3
|
2009
|
2009
|
Een
schitterend gebrek
|
Arthur Japin
|
4
|
2003
|
2007
|
Bezonken
rood
|
Jeroen Brouwers
|
4
|
1981
|
2010
|
De
donkere kamer van Damokles
|
Willem Frederik Hermans
|
4
|
1958
|
2012
|
Specht
en Zoon
|
Willem Jan Otten
|
4
|
2004
|
2007
|
De
komst van Joachim Stiller
|
Hubert Lampo
|
5
|
1960
|
1977
|
De
stille kracht
|
Louis Couperus
|
5
|
1900
|
2004
|
Het
stenen bruidsbed
|
Harry Mulisch
|
6
|
1959
|
1989
|
De
wetten
|
Connie Palmen
|
5
|
1991
|
1999
|
Max
Havelaar
|
Multatuli
|
5
|
1860
|
2010
|
Reize
door apenland
|
J.A. Schasz
|
4
|
1788
|
Bulkboek
Literaire klassieken 17 |
Mariken
van Nieumeghen
|
Onbekend
|
4
|
ca. 1518
|
Bulkboek
Literaire klassieken 4
|
De Klucht
van de Molenaer
|
G.A. Bredero
|
3
|
ca. 1613
|
Bulkboek
Literaire klassieken 15
|
Stapels boeken
donderdag 6 februari 2014
Boekenlijst Naomi de Ruijter, 6A
woensdag 5 februari 2014
Balansverslag klas 6
Balansverslag
In de bovenbouw van mijn gymnasiumcarrière heb ik in totaal
13 literaire werken gelezen. Deze boeken verschillen heel erg van elkaar: van
een stromingsboek tot een modern boek, van een oorlogsroman tot een
psychologische roman. In dit balansverslag blik ik terug op mijn
leeservaringen.
Welke literaire werken spraken je bijzonder aan en waarom?
Geef voorbeelden en argumenten.
1. Specht en Zoon, Willem Jan Otten
‘Specht en Zoon’ is een boek dat ik nooit
meer zal vergeten, zo mooi vond ik het. Ik denk dat dit komt door het unieke
vertelperspectief: het verhaal wordt verteld vanuit de ogen van een
schildersdoek. De eerste zin uit het boek sprak mij gelijk al heel erg aan: “Het loopt tragisch met mij af, daar lijkt
het nu toch echt op. Ik sta op de ezel en heb alleen het ergste te verwachten.
Hij komt uit de tuin gelopen. Hij komt me halen, het kan niet anders of ik word
in het vuur geworpen. Ik vertel dit nu al, anders sluit u zodra u begrijpt wie
ik ben dit boek.” Verder vind ik dat de schrijver het thema van het boek,
leven en dood, perfect heeft uitgewerkt. Op de omslag van het boek stond: “Maak hem levend. Je redt er een leven mee.”
Dit wordt vaak in het boek herhaald, maar daarentegen komt de dood ook vaak
naar voren: zo gaat de vrouw van de schilder bijna dood bij de bevalling van
hun eerste kind en ziet het schildersdoek op een gegeven moment de dood voor
ogen op de brandstapel.
2. De wetten, Connie Palmen
‘De wetten’ heeft ook indruk op mij gemaakt.
Connie Palmen kan erg goed ironie in het verhaal brengen en dit zorgt ervoor
dat een op het eerste gezicht saai, filosofisch boek leuk wordt om te lezen. Zo
schrijft ze bijvoorbeeld als de hoofdpersoon op bezoek gaat bij de dominee: “Het leven was een stuk simpeler toen ik nog
in God geloofde. Als u het zo wilt, geloof ik nog steeds in God, maar Hij is
niet meer wat Hij geweest is.” Ook viel een van de motieven, eten, mij erg
op. In het boek ontmoet de hoofdpersoon Marie gedurende zeven jaar zeven
verschillende mannen en het is een opvallende eigenaardigheid dat de mannen
allemaal iets met haar gaan eten. Dit steeds terugkerende motief vond ik heel
origineel.
Welke literatuurlessen zijn belangrijk voor je geweest? Om
welke redenen?
Naar mijn idee zijn alle literatuurlessen de afgelopen jaren
belangrijk voor mij geweest, aangezien ze allemaal hebben bijgedragen aan mijn
ontwikkeling. Door de literatuurlessen heb ik de boeken die ik heb gelezen
beter kunnen begrijpen en kan ik eventuele stromingskenmerken gemakkelijk
aanwijzen. Ik heb geen geschiedenis of kunst algemeen in mijn vakkenpakket, dus
ik vond het erg leuk om meer te leren over de literatuurgeschiedenis. De
literatuurlessen die ik nog even uit wil lichten, zijn de lessen over de
Middeleeuwen. Hierbij mochten we vaak luisteren naar een hoorcollege van Herman
Pleij, dit vond ik altijd erg interessant. Ook keken we in die periode een
leuke (Britse) serie over de Middeleeuwen, waar ik nog veel van heb onthouden.
Welke ervaring(en) met literatuur hebben absoluut weerstand
opgeroepen? Hoe verklaar je die weerstand? Wanneer je bijvoorbeeld iets saai
vond, kwam dat volgens jou door een gebrek aan kwaliteit van de schrijver of
door jouw manier van lezen?
Ik heb niet het idee dat er literaire werken zijn geweest
die weerstand bij me hebben opgeroepen. Natuurlijk was er in ieder boek altijd
wel iets dat ik niet zo mooi vond of niet helemaal begreep, maar er waren
tegelijkertijd ook altijd pluspunten te noemen. Ieder boek is uniek en dat vind
ik altijd erg mooi. Als ik dan toch een boek moet noemen dat me niet zo erg
aansprak, is ‘Max Havelaar’ van Multatuli. Ik had moeite met goed begrijpen van alle woorden door het verouderde
taalgebruik en ik vond het lastig om door alle uitweidingen heen te lezen: ik
raakte snel afgeleid. Toch weet ik zeker dat ‘Max Havelaar’ geen slecht boek is,
Multatuli heeft literair gezien een prachtig boek geschreven (bijvoorbeeld
door de raamvertelling). Toen ik het boek las, was ik ook erg druk bezig met
andere zaken voor school en daarom was de tijdsdruk iets te hoog. Ik ben van
plan om het boek nog een keer te gaan lezen, maar er dan de tijd voor te nemen;
ik denk dat ik het boek dan veel meer zal waarderen.
Ben je in de loop van de tijd dat je met literatuur bezig
was er anders naar gaan kijken? Probeer die ontwikkeling bij jezelf vast te
stellen. Geef voorbeelden van wat je nu beter kunt. Kijk voordat je je antwoord
formuleert nog eens terug naar je leesautobiografie.
In mijn leesautobiografie uit de vierde klas heb ik
geschreven: “Ik denk dat ik leesniveau 3 heb, omdat ik voornamelijk lees om
meer te leren over bepaalde dingen (maar dan op een leuke manier). Ik ben niet
zo goed in het leggen van interne verbanden en heb nog geen esthetisch besef.”
In de afgelopen drie jaar ben ik steeds moeilijkere boeken
gaan lezen, in de laatste periode van klas 6 heb ik zelfs een boek uit
leesniveau 6 gelezen (Het stenen bruidsbed). Ik heb geleerd om interne
verbanden te leggen en om impliciete verwijzingen naar klassieke motieven te
kunnen herkennen. Verder weet ik van
mezelf dat ik veel meer waardering heb gekregen voor de Nederlandse literatuur:
ik vind het echt leuk om literaire werken te gaan lezen.
Loop je blog nog eens door en stel vast waarmee je
uiteindelijk al dan niet tevreden kunt zijn, waar het gaat om je aanpak bij het
werkproces en je studievaardigheden. Geef voorbeelden. Met welke werkvormen kon
je goed uit de voeten, met welke niet? Waarom?
Als ik mijn blog nog eens doorlees, vind ik dat ik best
tevreden mag zijn. Van ieder boek heb ik een duidelijk verslag gemaakt. In het
begin kwamen daar ook nog reacties op en dat vond ik erg fijn, omdat ik door
middel van de feedback mijn verslag nog wat beter kon maken. Ik heb van veel
boeken het ‘leesverslag algemeen’ gemaakt, omdat deze leesverslagen naar mijn
idee het handigst zijn voor mijn literatuurmondeling. In zo’n leesverslag komen
namelijk heel veel aspecten van het boek aan de orde. Een werkvorm die me wat
minder aansprak, was het vergelijken van twee recensies. Ik heb niet het idee
dat ik hierdoor veel verdieping in het boek heb gezocht, omdat er over mijn
boek niet heel goede recensies te vinden waren.
Welke plaats denk je de literatuur in het vervolg van je
leven te kunnen geven?
Ik denk dat ik in mijn latere leven meer literatuur ga lezen. Door middel van literatuur kom ik steeds meer te weten gekomen over andere culturen en over het verleden. Bovendien leer ik meer over bepaalde stromingen in de literatuur. Ik heb echt het idee dat literatuur verrijking kan geven en daarom zal literatuur in het vervolg van mijn leven zeker niet gaan ontbreken.
Welk advies heb je voor je literatuurdocenten?
Eigenlijk heb ik geen advies voor mijn literatuurdocent: ik
vind dat hij het drie jaar lang goed gedaan heeft. Door hem ben ik (op een
leuke manier) meer te weten gekomen over de Nederlandse literatuur. Ik heb geleerd
om moeilijke verbanden te kunnen leggen in bepaalde romans, dit is iets waar ik
in het begin wat moeite mee had. De literatuurlessen werden echt leuk gemaakt
door het tonen van allerlei filmpjes en luisterfragmenten.
Tot slot wil ik nog even terugkomen op een opdracht uit de
vijfde klas, ‘de leesgroep’. Dit vond ik erg leuk om te doen; ik en mijn
groepje hebben allemaal hetzelfde boek gelezen en daarna hebben we ook echt
afgesproken om het met elkaar over het boek te hebben. We hadden het boek
allemaal weer iets anders geïnterpreteerd en het was leuk om naar elkaars
ideeën te luisteren. Ik hoop dat deze opdracht ook de volgende jaren in stand
wordt gehouden.
Abonneren op:
Posts (Atom)