Stapels boeken

Stapels boeken

donderdag 6 februari 2014

Boekenlijst Naomi de Ruijter, 6A


Titel
Auteur
Leesniveau
1ste druk
Gelezen druk
Het diner
Herman Koch
3
2009
2009
Een schitterend gebrek
Arthur Japin
4
2003
2007
Bezonken rood
Jeroen Brouwers
4
1981
2010
De donkere kamer van Damokles
Willem Frederik Hermans
4
1958
2012
Specht en Zoon
Willem Jan Otten
4
2004
2007
De komst van Joachim Stiller
Hubert Lampo
5
1960
1977
De stille kracht
Louis Couperus
5
1900
2004
Het stenen bruidsbed
Harry Mulisch
6
1959
1989
De wetten
Connie Palmen
5
1991
1999
Max Havelaar
Multatuli
5
1860
2010
Reize door apenland
J.A. Schasz
4
1788
Bulkboek
Literaire klassieken 17
Mariken van Nieumeghen
Onbekend
4
ca. 1518
Bulkboek
Literaire klassieken 4
De Klucht van de Molenaer
G.A. Bredero
3
ca. 1613
Bulkboek
Literaire klassieken 15

woensdag 5 februari 2014

Balansverslag klas 6


Balansverslag


In de bovenbouw van mijn gymnasiumcarrière heb ik in totaal 13 literaire werken gelezen. Deze boeken verschillen heel erg van elkaar: van een stromingsboek tot een modern boek, van een oorlogsroman tot een psychologische roman. In dit balansverslag blik ik terug op mijn leeservaringen.

Welke literaire werken spraken je bijzonder aan en waarom? Geef voorbeelden en argumenten.

1.       Specht en Zoon, Willem Jan Otten

‘Specht en Zoon’ is een boek dat ik nooit meer zal vergeten, zo mooi vond ik het. Ik denk dat dit komt door het unieke vertelperspectief: het verhaal wordt verteld vanuit de ogen van een schildersdoek. De eerste zin uit het boek sprak mij gelijk al heel erg aan: “Het loopt tragisch met mij af, daar lijkt het nu toch echt op. Ik sta op de ezel en heb alleen het ergste te verwachten. Hij komt uit de tuin gelopen. Hij komt me halen, het kan niet anders of ik word in het vuur geworpen. Ik vertel dit nu al, anders sluit u zodra u begrijpt wie ik ben dit boek.” Verder vind ik dat de schrijver het thema van het boek, leven en dood, perfect heeft uitgewerkt. Op de omslag van het boek stond: “Maak hem levend. Je redt er een leven mee.” Dit wordt vaak in het boek herhaald, maar daarentegen komt de dood ook vaak naar voren: zo gaat de vrouw van de schilder bijna dood bij de bevalling van hun eerste kind en ziet het schildersdoek op een gegeven moment de dood voor ogen op de brandstapel.

2.       De wetten, Connie Palmen

‘De wetten’ heeft ook indruk op mij gemaakt. Connie Palmen kan erg goed ironie in het verhaal brengen en dit zorgt ervoor dat een op het eerste gezicht saai, filosofisch boek leuk wordt om te lezen. Zo schrijft ze bijvoorbeeld als de hoofdpersoon op bezoek gaat bij de dominee: “Het leven was een stuk simpeler toen ik nog in God geloofde. Als u het zo wilt, geloof ik nog steeds in God, maar Hij is niet meer wat Hij geweest is.” Ook viel een van de motieven, eten, mij erg op. In het boek ontmoet de hoofdpersoon Marie gedurende zeven jaar zeven verschillende mannen en het is een opvallende eigenaardigheid dat de mannen allemaal iets met haar gaan eten. Dit steeds terugkerende motief vond ik heel origineel.

Welke literatuurlessen zijn belangrijk voor je geweest? Om welke redenen?

Naar mijn idee zijn alle literatuurlessen de afgelopen jaren belangrijk voor mij geweest, aangezien ze allemaal hebben bijgedragen aan mijn ontwikkeling. Door de literatuurlessen heb ik de boeken die ik heb gelezen beter kunnen begrijpen en kan ik eventuele stromingskenmerken gemakkelijk aanwijzen. Ik heb geen geschiedenis of kunst algemeen in mijn vakkenpakket, dus ik vond het erg leuk om meer te leren over de literatuurgeschiedenis. De literatuurlessen die ik nog even uit wil lichten, zijn de lessen over de Middeleeuwen. Hierbij mochten we vaak luisteren naar een hoorcollege van Herman Pleij, dit vond ik altijd erg interessant. Ook keken we in die periode een leuke (Britse) serie over de Middeleeuwen, waar ik nog veel van heb onthouden.

Welke ervaring(en) met literatuur hebben absoluut weerstand opgeroepen? Hoe verklaar je die weerstand? Wanneer je bijvoorbeeld iets saai vond, kwam dat volgens jou door een gebrek aan kwaliteit van de schrijver of door jouw manier van lezen?

Ik heb niet het idee dat er literaire werken zijn geweest die weerstand bij me hebben opgeroepen. Natuurlijk was er in ieder boek altijd wel iets dat ik niet zo mooi vond of niet helemaal begreep, maar er waren tegelijkertijd ook altijd pluspunten te noemen. Ieder boek is uniek en dat vind ik altijd erg mooi. Als ik dan toch een boek moet noemen dat me niet zo erg aansprak, is ‘Max Havelaar’ van Multatuli. Ik had moeite met goed begrijpen van alle woorden door het verouderde taalgebruik en ik vond het lastig om door alle uitweidingen heen te lezen: ik raakte snel afgeleid. Toch weet ik zeker dat ‘Max Havelaar’ geen slecht boek is, Multatuli heeft literair gezien een prachtig boek geschreven (bijvoorbeeld door de raamvertelling). Toen ik het boek las, was ik ook erg druk bezig met andere zaken voor school en daarom was de tijdsdruk iets te hoog. Ik ben van plan om het boek nog een keer te gaan lezen, maar er dan de tijd voor te nemen; ik denk dat ik het boek dan veel meer zal waarderen.

Ben je in de loop van de tijd dat je met literatuur bezig was er anders naar gaan kijken? Probeer die ontwikkeling bij jezelf vast te stellen. Geef voorbeelden van wat je nu beter kunt. Kijk voordat je je antwoord formuleert nog eens terug naar je leesautobiografie.

In mijn leesautobiografie uit de vierde klas heb ik geschreven: “Ik denk dat ik leesniveau 3 heb, omdat ik voornamelijk lees om meer te leren over bepaalde dingen (maar dan op een leuke manier). Ik ben niet zo goed in het leggen van interne verbanden en heb nog geen esthetisch besef.”

In de afgelopen drie jaar ben ik steeds moeilijkere boeken gaan lezen, in de laatste periode van klas 6 heb ik zelfs een boek uit leesniveau 6 gelezen (Het stenen bruidsbed). Ik heb geleerd om interne verbanden te leggen en om impliciete verwijzingen naar klassieke motieven te kunnen herkennen. Verder weet ik  van mezelf dat ik veel meer waardering heb gekregen voor de Nederlandse literatuur: ik vind het echt leuk om literaire werken te gaan lezen.

Loop je blog nog eens door en stel vast waarmee je uiteindelijk al dan niet tevreden kunt zijn, waar het gaat om je aanpak bij het werkproces en je studievaardigheden. Geef voorbeelden. Met welke werkvormen kon je goed uit de voeten, met welke niet? Waarom?

Als ik mijn blog nog eens doorlees, vind ik dat ik best tevreden mag zijn. Van ieder boek heb ik een duidelijk verslag gemaakt. In het begin kwamen daar ook nog reacties op en dat vond ik erg fijn, omdat ik door middel van de feedback mijn verslag nog wat beter kon maken. Ik heb van veel boeken het ‘leesverslag algemeen’ gemaakt, omdat deze leesverslagen naar mijn idee het handigst zijn voor mijn literatuurmondeling. In zo’n leesverslag komen namelijk heel veel aspecten van het boek aan de orde. Een werkvorm die me wat minder aansprak, was het vergelijken van twee recensies. Ik heb niet het idee dat ik hierdoor veel verdieping in het boek heb gezocht, omdat er over mijn boek niet heel goede recensies te vinden waren.

Welke plaats denk je de literatuur in het vervolg van je leven te kunnen geven?

Ik denk dat ik in mijn latere leven meer literatuur ga lezen. Door middel van literatuur kom ik steeds meer te weten gekomen over andere culturen en over het verleden. Bovendien leer ik meer over bepaalde stromingen in de literatuur. Ik heb echt het idee dat literatuur verrijking kan geven en daarom zal literatuur in het vervolg van mijn leven zeker niet gaan ontbreken.

Welk advies heb je voor je literatuurdocenten?
Eigenlijk heb ik geen advies voor mijn literatuurdocent: ik vind dat hij het drie jaar lang goed gedaan heeft. Door hem ben ik (op een leuke manier) meer te weten gekomen over de Nederlandse literatuur. Ik heb geleerd om moeilijke verbanden te kunnen leggen in bepaalde romans, dit is iets waar ik in het begin wat moeite mee had. De literatuurlessen werden echt leuk gemaakt door het tonen van allerlei filmpjes en luisterfragmenten.
Tot slot wil ik nog even terugkomen op een opdracht uit de vijfde klas, ‘de leesgroep’. Dit vond ik erg leuk om te doen; ik en mijn groepje hebben allemaal hetzelfde boek gelezen en daarna hebben we ook echt afgesproken om het met elkaar over het boek te hebben. We hadden het boek allemaal weer iets anders geïnterpreteerd en het was leuk om naar elkaars ideeën te luisteren. Ik hoop dat deze opdracht ook de volgende jaren in stand wordt gehouden.